
Online kupnja postala je svakodnevica milijuna ljudi u Hrvatskoj i šire. Brzina, praktičnost i dostupnost velikog broja proizvoda po sniženim cijenama glavni su razlozi zašto potrošači sve češće odabiru digitalne trgovine. Međutim, upravo ti popusti i akcije predstavljaju plodno tlo za prijevare. Velik broj oglasa i ponuda koje se pojavljuju na internetu nisu ono što se čine na prvi pogled, a kupci često završe razočarani – bez proizvoda ili s praznim računom.
1. Lažna sniženja i napuhane početne cijene
Jedna od najčešćih prevara u online trgovini odnosi se na prikazivanje lažnih popusta. Trgovine ponekad umjetno povećaju početnu cijenu proizvoda nekoliko tjedana prije akcije, a zatim je "smanje" na razinu koja zapravo odgovara redovnoj cijeni. Na taj način kupac ima dojam da je uštedio, iako zapravo nije ostvario nikakvu stvarnu korist. Kako izbjeći ovu prevaru? Najbolji način jest redovito pratiti cijene proizvoda na različitim platformama i koristiti alate za usporedbu cijena koji pokazuju povijest kretanja cijene.
2. Fiktivne online trgovine
Lažne online trgovine predstavljaju ozbiljan problem. Ove stranice obično nude nevjerojatno niske cijene popularnih proizvoda poput mobitela, laptopa ili luksuzne kozmetike. Kada kupac plati, proizvod nikada ne stigne, a web stranica nestane s interneta. Prepoznati ih možete po lošoj izradi stranice, nedostatku podataka o tvrtki, nepostojanju kontakt telefona i isključivo plaćanju unaprijed. Kako biste se zaštitili, uvijek provjerite recenzije trgovine, domenu web stranice te koristite sigurne načine plaćanja koji nude mogućnost povrata novca.
3. Sumnjivi promo kodovi i popusti
Na internetu često kruže kodovi za popuste koji obećavaju velike uštede. Nažalost, mnogi od tih kodova vode na nesigurne web stranice koje prikupljaju osobne podatke ili instaliraju zlonamjerni softver na uređaje korisnika. Osim toga, neki kodovi jednostavno ne funkcioniraju i koriste se kao mamac za privlačenje posjetitelja. Najbolji način da se zaštitite jest koristiti isključivo promo kodove s provjerenih izvora – službenih newslettera trgovina, poznatih portala ili provjerenih partnera.
4. "Flash" akcije s ograničenim vremenom
Ograničene akcije koje traju samo nekoliko sati često izazivaju osjećaj hitnosti i potiču kupce da donesu brze odluke. Iako postoje legitimne "flash" akcije, mnoge od njih koriste se kao trik. Proizvodi se reklamiraju kao "posljednji komad" ili "akcija traje još 10 minuta", iako zalihe nisu ograničene niti akcija prestaje nakon isteka vremena. Cilj je natjerati kupce da kupe impulzivno, bez dodatnog razmišljanja. Rješenje je jednostavno: ostanite mirni i ne kupujte pod pritiskom – ako je ponuda stvarno dobra, vjerojatno će biti dostupna i kasnije.
5. Besplatni proizvodi uz plaćanje dostave
Još jedna uobičajena prevara jest ponuda "besplatnih proizvoda" kod kojih kupac mora platiti samo troškove dostave. U većini slučajeva radi se o proizvodima vrlo loše kvalitete ili pak nikada ne stignu. Često je trošak dostave daleko viši od stvarne vrijednosti proizvoda. Ova taktika posebno cilja na korisnike društvenih mreža, gdje oglasi izgledaju privlačno i uvjerljivo. Kako izbjeći ovu zamku? Ako ponuda zvuči predobro da bi bila istinita – najčešće i jest.
Kako prepoznati rizične znakove u online popustima
Postoji nekoliko znakova koji upućuju na to da bi ponuda mogla biti prijevara: nedostatak jasnih informacija o trgovcu, neuobičajeno velike uštede, nerealno kratki rokovi trajanja akcije, plaćanje isključivo unaprijed i loše ocjene ili komentari drugih korisnika. Osim toga, nepouzdane trgovine često koriste generičke slike, loš prijevod teksta i nepravilne domene koje podsjećaju na poznate brendove.
Uloga recenzija i online zajednica
Prije nego što se odlučite za kupnju, vrijedi provjeriti iskustva drugih korisnika. Recenzije na nezavisnim portalima, forumi i društvene mreže često mogu otkriti radi li se o pouzdanoj trgovini ili potencijalnoj prevari. Ipak, treba znati da postoje i lažne recenzije koje služe kao dodatni trik za pridobivanje kupaca. Stoga je najbolje osloniti se na detaljne komentare s fotografijama ili iskustva osoba kojima vjerujete.
Kada popusti postaju prilika za uštedu
Iako online kupnja krije brojne zamke, to ne znači da treba izbjegavati popuste. Dapače, oni mogu biti odlična prilika za uštedu ako se koriste odgovorno i uz provjerene izvore. Ključ je u kritičkom razmišljanju, usporedbi ponuda i korištenju sigurnih načina plaćanja. Kada popuste promatrate hladne glave, oni mogu postati saveznik u pametnoj kupnji, a ne izvor problema.